sunnuntai 19. huhtikuuta 2015
Vastustaa
Ei sitte menny ihan niinku Strömsöös.
Konetta käyttäessä kuului ihme kolinaa, mutta en paikallistanut sitä.
Aluksi luulin sen tulevan kammen päittäisestä, koska alkuun hihnapyörä otti kiinni pelteihin ja se oli kiinni jo shimmauksessa. Eli nyt kun se ei enää hinkkaa, niin välystä oli tullut 0,3mm.
Ei muuta ku kone pois ja shimmaamaan uudestaan. Ei vaikutusta, edelleen kuului terävä metallinen kolina koneen sisältä. Venttiilit tarkistin moneen kertaan ja sielä ei ilmennyt mitään häikkää.
Kävin heittämässä testilenkin ja auto toimi muuten todella hienosti ja vetojaki tuntu olevan.
Lueskelin foorumia ja tulin siihen tulokseen, että nokkarattaat olisi väljät.
Alakerta on koottu lähes samoilla osilla kun edellinenkin kone, mutta rattaat vaihdoin suorahampaisiin teräsrattaisiin.
Ja kun avasin koneen, niin rattaathan oli väljät. Niiden välystä en kummemmin kasausvaiheessa tutkinut, kun luulin niiden olevan aina samanlaisia. Mutta laakerilinjoja ja rattaita on kuitenki monilla eri mitoilla ja siksi jatkossa oltava tarkempi.
Vakio alumiiniratas vinoilla hampailla pitäisi pienempää ääntä, vaikka olisikin vähän välystä.
Ja koska stroukki on levällään, niin laitoin toisen kiinni ja ajellaan sillä sitte. =)
maanantai 6. huhtikuuta 2015
Sisäänajoa
Perjantaina shimmasin vauhtiksen ja laitoin kytkimen kiinni.
Lauantaiaamuna reippailin loput öljyletkut ja jäähdyttimen auton alle.
Sytty ~kohilleen ja käyntiin. Lähti joo, mutta laturin puhallinpyörä osui johonki ja hihnapyörä osui suojapelteihin. Meteli oli mahtava. Pientä fiksausta ja säätöä, niin hyvä tuli.
Iltapuuhana pudotin autoa 5cm kauttaaltaan =)
Nyt on öljyt vaihdettu ja huomenna hitsuutan lambda-anturin holkin putkeen, niin voi jatkaa säätelyä.
Ilmojen salliessa voi jopa päästä testaamaan oikeen ominaisuuksia. =)
torstai 2. huhtikuuta 2015
Musteen tuoksua
Jihaa, tänään sain aikaseksi käydä näyttämässä insinöörille mun luomusta ja sehän tykkäs... paitsi takarenkaista jotka on 235 leveet, mutta nekin saatiin otteeseen lisähintaan.
Sitten kotia ja kone vaihtoon. Syy tähän ei ole kone, vaan toimiva kone. Mukavempi käydä toimivalla koneella näyttämässä, kun tästä toisesta ei tiedä vielä sanoa.
Idat, imusarjat ja vivusto tuli eilen ja löysi paikkansa samana iltana. Ei aivan heittämällä, mutta löysi kuitenki. =)
Vielä jäi pääsiäisen pyhiksi vauhtiksen shimmaus, koneen asennus ja mahtollinen sisäänajo.
Hyvää pääsiäistä kaikille!
Sitten kotia ja kone vaihtoon. Syy tähän ei ole kone, vaan toimiva kone. Mukavempi käydä toimivalla koneella näyttämässä, kun tästä toisesta ei tiedä vielä sanoa.
Idat, imusarjat ja vivusto tuli eilen ja löysi paikkansa samana iltana. Ei aivan heittämällä, mutta löysi kuitenki. =)
Vielä jäi pääsiäisen pyhiksi vauhtiksen shimmaus, koneen asennus ja mahtollinen sisäänajo.
Hyvää pääsiäistä kaikille!
sunnuntai 29. maaliskuuta 2015
Kasailua
Stroukin puristussuhde muuttui vielä loppumetreillä... rajumpaan suuntaan.
Osia on haalittu paljon paikalliselta ja vähä muualta.
Kone on kasattu ja odottaa enää idoja imusarjoineen ja vivustoa. Nämäkin luvattiin jo tälle viikolle, mutta näköjään meni ensviikolle.
Autoon piti tehdä vielä pientä hienosäätöä ja nyt se odottelee katsastusta. Ehkä ens viikolla sekin.
Shoping |
Shoping |
Geometriaa. Nosto puolivälissä |
Maastoalustalla odottelee katsastusta. |
lauantai 7. maaliskuuta 2015
Sovittelua
Palikat saatu tallille ja osien sovittelu alkanut.
Aina kun luulee, että kaikki osat on hommattu viikonlopun ruuvailuun, niin sitten huomaa alkumetreillä että jotain puuttuu.
Viimeviikon perjantaina piti saada lohkot kiinni, mutta jakajan messinkiratas uupui. =(
Nyt lohko on kuitenkin nipussa. Nokassa tai nokkalaakereissa oli jotain häikkää ja meinas vähä jumittaa, mutta nyt pyörii paremmin.
Viikolla mittailin dekkiä ja luulin hakevani sopivat korokerenkaat pyttyjen alle. Eilen kun mittailin renkailla, niin mitta näytti 0,75mm. Ei hyvä. Nyt pitää taas odotella maanantaita, että saa lisäfylliä.
Tarkotus olisi saada dekki 1,2 kieppeille.
Tänään saa vielä jotain pientä tehtyä ja ensviikolla jatketaan.
Sovittelua |
Sovittelua |
Mittausta |
Pumppu ja täyttö paikallaan |
keskiviikko 18. helmikuuta 2015
Odotellessa
Lohko ja kampi on vihdoin saatu koneistukseen ja niitä odotellessa tuli sopiva hetki vaihtaa toiseen koneeseen nokka. Scatin C45 vaihtui Kuhltecin 284:n, eli samaan kuin Englen W-110. Tällä saadaan koneesta vähän kaupunkiajettavampi.
Koitin tehdä vaihdon mahdollisimman helposti ja purkaa vain tarvittavat osat, eli lohko halki ja silleen. Muuten meni hyvin, mutta nyt kone tuntuu pyörivän hiukka nihkeästi. Tiedä sitten mikä on, mutta testataan.
Eilen sujautin koneen jo autoonkin ja pian pääsee testaamaan.
torstai 5. helmikuuta 2015
Hommat etenee
Taas ollaan päästy vähän eteenpäin. Kannet olis kasattu ja keinut shimmattu.
Seuraavaksi pitäis mitata palotilat.
Kampi odottaa edelleen vauhtipyörää ja lohko koneistusta, mutta ens viikolla nekin hoituu ja päästään sovittelemaan palikoita.
Eturenkaat meni kans vaihtoon ja saatiin etupäätä vähä ylemmäs. =)
145/65 ------> 135/80
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)